søndag 4. oktober 2009

Kattunger og ispinner , choices choices

Tror jeg var på årets siste tur rundt bynesset i dag. 4 grader og regn, snø på vassfjeller når vi fikk gløtt av det. Fint var det læll(trøndersk for "til tross for"). Jeg og Svennis hadde med Lars Even (en kollega) på sin nyinnkjøpte Bianchi. Han har i grunnen snakket om den i et par tre år nå, og endelig fikk han tatt steget. Grattulerer til Lars Even og takk for turen. Kattunger? jo det er det du fryser på deg på en slik tur, og ispinner er det som ville ha stukket ut av fotbladet mitt hvis jeg ikke hadde vært på biltema på fredag og kjøpt skotrekk. 150 vellinvesterte spenn. funker som bare det. hvis jeg bare hadde hatt intelligens til å ta ullsokker heller en disse dry-fit greiene i tilegg. jaja, man lærer. Før jeg dro på biltema var jeg på Hank Sport, veldig grei sykkelbutikk. Men 500,- for sykkelskotrekk er for mye, selv om det står aldri så mye shimano på dem. 1-0 til biltema. Nå var det jo ikke bare skotrekk jeg skulle se på på hank da. Det var temporamme som brakte meg dit (egentlig var det hyundai-en som gjorde det, men ønsket om temporamme hjalp bra til). De kunne selge meg ei Bianchi temporamme til 6k med ultegra krank og gir, et sete jeg ikke merket meg merket på og en Oval concepts A900 gaffel med et uorginalt tempostyre, som jeg ikke fikk sett merket til.
Det er temmelig mye ramme(og ikke bare det heller) for pengene. problemet er jo bare det at jeg har lagt min elsk på Cervello sin p2c eller p1(e-bay,600$), alt etter som økonomien får råde. I motsetning til Bianchi med fast 75 grader vinkel, så har cervelloene blitt hyllet som veldig regulerebare med en setevinkel fra 74-79 grader. Aerodynanikk er vell og bra, men den sykkelen som bringer deg først frem er den du har best arbeids stilling på, sånn at du faktisk holder ut å ligge i bøyla mil etter mil, og ikke må opp for å "hvile deg" av og til. i tilegg er det intern kabling på cervello alu ramma også,

Nå er det to uker til jeg drar til USA ei uke, jeg kan få hva som helst sendt til hotellet der, og ta det med hjem etterpå. jeg må bare bestemme meg på forhånd. Ellers kan jeg la skjebnen rå og tasse inn på en av de lokale sjappene i Seattle og se hva de har å friste meg med.
Choices, choices...

4 kommentarer:

  1. Hugs at alle syklar har justerbar setevinkel. Det er akkurat det du oppnår når du flyttar setet fram- eller bakover. Spørsmålet er om du får setet så langt fram (eller bak) som du vil.

    SvarSlett
  2. Var på Hank sport jeg også en dag, de hjalp alle mennene først mens jeg måtte gå til kassen for å spørre om hjelp... USA? der får du sikkert kjøpt noe bra til sykkelen.

    SvarSlett
  3. ideen var å kjøpe ei ramme som er veldig justerbar. På cervelo rammen kan man snu setepinnen. det gjør dem veldig regulerbare. nå har jeg blitt i tvil om jeg bør ha ei 56 eller 58 cm ramme. Hm...

    Nå har jeg "flaks" og er mann, jeg da Cathrine. Men jeg måtte også henvende meg i kassa for å få hjelp. Straks jeg hadde stilt et litt uvanlig spørsmål hadde jeg to gutter til å betjene meg.

    SvarSlett
  4. Denne rigide kjønnsinndelinga er ekstremt irriterande. Eg har lagt merke til akkurat det same (særleg i sports- og jernvareforretningar). Sjølv når det er Ann-Kristin som er kunden, er det meg dei snakkar til. Dessutan er det sørgeleg å sjå at skilnadene mellom kjønna er i ferd med å større. Generasjonen under oss er langt meir kjønnssegregert enn vi.

    Elles kan eg gjerne meina at gammaldagse, runde setepinnar er det beste. Meir fleksibelt, lettare å skru på, lettare å bytta ut. Men eg har jo aeropinne sjølv, da ...

    Elles meiner eg at eg såg ei P2 ramme til sals. (Var det i Buvika? Sykkelplassen.no, finn.no, syklingensverden.com ... je sais pas.)

    SvarSlett