torsdag 24. september 2009

The morning in the age of Aquavelocur?

Her sitter man og ser på TV i beste sendertid. Og hva får man se? Tre gubber i 40-års krise som gjør Norseman. Svarte! Kan man ikke få ha noe som helst i fred no-mere? Har det blitt popis å ha triatlon som 40 års krise nå? Vell, da har det vel det da. Jeg driver i alle fall ikke med dette fordi det er noe "alle" gjør. Jeg har satt meg mitt mål. Og jeg akter å gjennomføre det. Hvis noen vil kalle meg uorginal, så ja vell da, men JEG velger å gjennomføre det i alle fall. "Fordi jeg kan" (eller i alle fall kan trene meg opp til å kunne)

Dette innebærer: ingen "Trener", kostholdsekspert eller liknende eksperter skal periodisk hjelpe meg med min trening og veien mot målet mitt. Jeg er ikke mere besservisser enn at jeg kan ta imot vellmente råd i ny og ne (hvis noen mot formodning er i stand til å overbevise meg om at de har rett ;) ), men ikke noe fast arrangement skal finnes. Jeg skal lage mine egne kostholdsplaner og treningsplaner ut fra kunskap som JEG tilegner meg. Som et ledd i dette regimet har jeg bestemt meg for å slutte med sykkelvedlikehold utført av andre. Jeg tror jeg har et år igjen av vedlikeholdsavtalen på silvercape'n , men det får bare være. Nå skal jeg frigjøre min indre sykkelmekaniker. Ild-dåpen skjer i vinter: Målet er å bygge sykkel i løpet av vinteren, tempo-sykkel. Om jeg skal slakte racer'n eller starte fra scratch er jeg ikke sikker på. Jeg ser for meg tre mulige scenarier:

1) slakt GT'en, sett på permanent tempostyre og skiftere + bremsespaker. Få satt på en setepinne med nok offsett til at jeg kan ha en fullblods tempo-stilling.
Fordel: Helt klart det økonomiske valget.
Bakdel: Racer'n må slaktes, kan ikke stille i pulje ritt lengre (Fikk gjort et slikt i år...)
Pris: 3k

2) Bestill et planet-x byggesett fra england. Hvis noen skal til england og er villig til å ta med en tilbake til meg i kofferten, så må dere si i fra.(nei, spøker ikke. vet om flere som har gjort slikt)Jeg selvsagt boten hvis tollerene mot formodning fatter interesse. ta kontakt ;)
Fordel: ikke noen mulighet for å få noe som ikke passer sammen. lekre sykler.
Bakdel: litt lite Ninja liksom.
pris: £1399 før frakt ~ 15k

3) Bestill komponenter fra forskjellige plasser og baser sykkelen på Cervelo P2C. MAN de rammene er lekre. Det er jo også Crissie Wellington, som har triumfert på en slik lenge. Jeg skal til USA snart, må nesten vurdere å få tak i ei ramme mens jeg er der.
Fordel: Man får det man vil ha. Sykkel-mekke-fu til fingerspissene etter en slik runde.
Bakdel: Man får det man har råd til. + at det er en sjangse for å bestille ting som rett og slett ikke passer sammen.
Pris: 9k for ramma, ? for resten ;)

Skal holde dere oppdaterte jeg. Alltids en mulighet for at dette også koker bort i kålen

4 kommentarer:

  1. Aiaiai! Sykkelbygging er artig. Dette kan gjerast både billig og bra – eller dyrt og fænsi ...

    Dersom eg hadde vore i temposykkelbyggemodus no, ville eg ganske sikkert ha slått til på dette tilbodet: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=818501#Post818501 (Billig styreoppsett, gitt.)

    Planet X har nesten alltid kjempetilbod – og mange av syklane kjem med rimeleg heftige hjul. I og med at UK sterling er ein svak valuta for tida, kan du kanskje ta ei titt hos wiggle.co.uk og chainreactioncycles.com, også?

    Elles finst det butikkar her i byen. Hank har ein fin Bianchi, og Sykkelsenteret har sal for tida.

    Men det kulaste er sjølvsagt sjølvbygg og bruktmarknad. Lykke til!

    SvarSlett
  2. Forresten: Dersom du opplever at GT-en er balansert og grei å sykla på (du har jo ei pen sitjestilling), vil nok det mest effektive vera å konvertera den. Styre og skiftarar: totalt 1000 kr (brukt). Mange pengar til overs til hjul!

    SvarSlett
  3. Gleder meg til fortsettelsen Ole :) Artig å høre om sånt.

    SvarSlett
  4. Jeg opplever GT-en som grei i sittestilling i ca en tur, så er setet flyttet 5 cm bak når jeg er ferdig med den turen. Setepinne offsett-trikset mitt virket mao heller dårlig :(

    GT-en er også litt vinglete når jeg bare har en en arm i bøyla(drikking spising,giring). dette er kanskje et universellt problem med tempooppsett? Tenkte å måle stack-reach på gt-en og finne ei temporamme som matcher det.

    Takk for tips på tempostyret. Skal ta kontakt med mannen om det. Takk for tips!

    Trenger å finne ut om jeg vil bygge om eller bygge nytt. Men jeg er definitivt i bygge modus. endel av poenget er jo tross alt å få kunnskap om sykkelmekking og bygging. Skal starte en "build-along" tråd når det blir litt mere håndfast.

    SvarSlett