tirsdag 9. februar 2010

kne oppdatering

Sprang tillerringen indre i går. 3 lusne kilometer med kunstig høy puls. kneeet verket på slutten, så jeg gikk siste biten. tøyde godt. føltes greit etterpå. i dag derimot: verking i kne straks jeg ser på en trapp.Smertene sitter i høyre kne på under-innsiden av kneskjellet, en sene på høyre ytterside av kneskjellet føles "slarkete". Ikke bra! har bestilt Audun-Oseteopat. deppa og lei. Må begynne å svømme mere skjønner jeg; eneste som ikke belaster kneet i det hele. Selv yoga er umulig sånn det er nå.

2 kommentarer:

  1. Langdistansekne, tippar eg. Har hatt det sjølv. Det er «tensoren» ([i]illiotibial band[/i – sena som går på utsida av låret frå hofta til kneet]) som er for stram. Naprapat er fint. Tøying skadar nok heller ikkje. Eg fekk skaden under kontroll ved å trena jamt og forsiktig over lang tid. Kontinuitet og moderasjon, ingen avbrot og ikkje hardtrening – og sanneleg om eg ikkje vart ein raskare løpar på kjøpet! God betring!

    SvarSlett
  2. takker Dagfinn, men det føles jo som om scena på yttersida er slarkete. dessuten kom det flere dager etter at jeg hadde løpt noe langt. Men skal prøve å følge rådet. har også avtale med en duganes osteopat, som ikke har troen på at å sitte i ro er tingen. må muligens stramme inn livreima litt hvis jeg skulle fortsette med såpass lang løping som 15k og opp mente han. han anbefalte meg å holde meg på 10k konkurranser intil videre. (jeg er selvsagt uenig, sånn høyst personlig ;) )

    SvarSlett