tirsdag 23. august 2011

Bokanmeldelse: Born To Run

Born to run av Cristopher Mc Dougal kostet meg mye nattesøvn i sommer. Løp og kjøp, eller bestill fra amazon: Born To Run
Handler om en journalist som får en av de mange standard løpeskadene. Doktoren sien han må slutte å løpe... Så får han se et bilde av en mexikansk indianer som løper og det ser så rett ut at han starter å overtale Runners World til å få lage en artikkel om dem. Dette er starten på en reise både i seg selv, løpingens historie, løpeskadenes historie (som er ca like gammel som den moderne løpeskoen...) og en bortgjemt indianerstammes historie. i tilegg er det historien om et 160km ultra løp. Dette viser seg å bli ikke så mye en konkurranse mellom verdens ledende ultra løpere og indianerene, som en fantastisk men kanskje noe slitsom måte for dem å bli kjendt.
Her er et bilde fra blikjendt løpet deres:

Scott Jurek og en Indianer ved navn Arnulfo Quimare. Same,same, but different. Sjekk de smilene Disse gutta simpelthen elsker det.
Jeg fikk et ekstra lite kick, når jeg kom over "bare foot Ted" sin blogg her om dagen. Først da gikk det opp for meg at dette ikke er fiksjon og at folkene i boka er virkelige og artiklene som refereres også. her er en av artiklene som ikke er snill med produsentene av løpesko.
Fantastisk bok som for tiden er på utlån hos Dagfinn. lånes villlig ut til folk etter at den har kommet meg i hende igjen. Etter birken i år, så blir det minimalist fottøy på meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar