søndag 29. august 2010

Priser, Merker, Donald og fantasifulle matrialer

I lødagens XXL-vedlegg til avisa kunne man lese at Oakley-solbriller nå var kraftig nedsatt hos XXL. Dette er jo fint, men fremdeles koster de for mye. Hvorfor er det sånn? Hva skiller Oakley-briller til 1.5 høvding fra mine limar briller til 249,-? En av de mange interessante tingene som Oakley har gjort er angivelig å dekke stanga til brillen med et helt nytt gummimatriale som kalles UNOBTAINIUM (TM etc). Jeg innsåg straks at dette må være svaret på hvorfor brillene er så banna dyre. Det er klart dette er eksklusive greier når de har på en gummiblanding som er så vanskelig å få tak i at det har navnet UNOBTAINIUM(TM og mere til). Jeg måtte faktisk se to ganger for å sjekke at jeg satt med XXL-reklamen og ikke med Donald. Navnet er jo genialt, eller ville vært det i Donald. I den virkelige verden er det mere en hån.
Min neste brille blir neppe en Oakley. Selv om jeg må berømme Oakley for å slenge sannheten om hvor ranet vi forbrukere faktisk blir rett i fleisen på oss. Så rett i fleisen at man ikke engang trenger briller for å se det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar