Nå har dette rukket å bli en stund siden, men la meg nå fortelle historien i alle fall:
Se for dere hjemreise med bagasjen full av sykkeldeler og en eske med en sykkelramme i, greit nok. I køen til skranken ved Delta Air(de hånterer noen av KLMs flyginger) blir jeg først kontaktet av en dame med "Customer Service" skilt på skjorta, som kan informere meg om at det kun er et kolli med i økonomi biletter, så jeg må betale $50 ekstra. At jeg kan forevise kvittering hvor det står 2 kolli med KLM logoen øverst i venstre hjørne hjelper ikke. etter å ha ordnet dette i en insjekkingsautomat rusler jeg surmulende videre nedover mot skranken. Vell fremme ved skranken står Kevin med et tilsynelatende genuint smil. han starter insjekkingen, veier både ryggsekken og sykkelramme eska, så langt på skinner.
Da dukker enda en person med "Customer Service" på skjortelomma opp ved siden av Kevin. Han peker på sykkelrammeeska og sier "over sized". Hva? tenker jeg; "What?" sier Kevin. Etter litt diskusjon konkluderer Kevin med: "Fine, you'll go get a measuring tape" Full av service, dog kanskje ikke spesielt rettet mot kunden rusler mannen avgårde og henter et målband. Ganske riktig, 1,5 tomme for lang på diagonalen.
"$150???!!! det er jo billigere å sende den med DHL", sier jeg.Kevin trekker oppgitt på skuldrene og peker på "Customer Service". Kevin synes åpenbart alt dette er tull, men "Customer Service" insisterer. Kevin (som jeg i ettertid har den største respekt for) avslutter diskusjonen med : "ok, but my card terminal does not work". Ingen problemer sier "Customer Service" og vandrer fremdeles full av service nedover bak skranken for å finne en betalings automat. Han fant etter at par forsøk en som virket i en annen kø, og oppholdt dermed ikke mindre en to køer i ca 5 minutter mens han plundret med kort terminalen.
I mitt stille sinn forbannet jeg meg selv som ikke hadde sjekket a) antall kolli i USA, b)max størrelse på bagasje i USA. Hadde jeg visst dette kunne jeg modifisert eska og hadde sikkert fått plass til både sekken og innholdet inni eska. I tilegg "jellet" jeg mentalt "Customer Service" og begynte å planlegge et brev til sjefen hans.
Når Kevin sier "just put the box in the corner there , and we'll get it to special goods later on", så sier et eller annet klikk i hodet mitt. Jeg er da såpass hissig, at jeg stammer når jeg forklarer at det utgår. "bagasjen min skal ikke stå i noe hjørne i påvente av noe som helst! Skaff meg ei tralle så kan jeg trille den selv, ellers blir jeg stående her til den er avhentet!" På det tidspunktet smiler faktisk Kevin litt og sier: "I'll get a trolley for you right away, Sir" Så skotter han skadefro over på "Customer Service" og forlater rekka. "I'll leave dealing with the queue to YOU", sier han over ryggen mens han forsvinner bortover i et bedagelig tempo. Køen hadde på dette tidspunktet nådd å bli ganske lang og med disse båndene de bruker for å organisere køer på flyplasser er det jo ikke bare bare å skifte kø heller, så "Customer service" fikk en "smooth talking" jobb av dimensjoner for å holde gemyttene nede. Payback, men desverre ikke med renter. $150? det taper de derimot med renter hvis jeg noensinne har et valg om å ikke fly med Delta Air... Tipper et par av de som sto i køen bak meg og hørte hva tida ble brukt til også tenker liknende tanker.
Summa summarum kostet ramma meg 6000 norske, fremdeles ikke ille, men surt at en av de høvdingene havnet hos Delta Air. Jeg håper fra bunnen av hjertet at disse "Customer Service" folka i Delta får provisjon av det de drar inn, for hvis ikke var hele "Over sized" øvelsen en rein tap-tap situasjon for alle involverte. Kanskje med untak av Kevin, som fikk gitt "Customer Service" et lite spark i hverdagen, mens han hentet tralla til bagasjen min.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar